دنیای بازاریابی دیجیتال

آموزش مهارت های دیجیتال مارکتینگ

دنیای بازاریابی دیجیتال

آموزش مهارت های دیجیتال مارکتینگ

مفهوم افیلیت مارکتینگ

همکاری در فروش یا affiliate marketing چیست؟

افیلیت مارکتینگ جز روش‌های بازاریابی است که می‌تواند تأثیر مستقیم بر روی فروش محصولات داشته باشد. درواقع این نوع بازاریابی توسط افرادی خارج از کسب‌وکار انجام می‌شود. به بیان ساده در افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی پیشنهاد خرید یا معرفی محصول بر روی وب‌سایت و یا وبلاگ ناشر افیلیت قرار داده می‌شود و اگر این تبلیغات منجر به فروش محصول شود، مبلغی از طرف صاحب محصول به ناشر افیلیت که بازاریابی محصول را انجام داده، پرداخت می‌شود.

در برنامه‌های افیلیت مارکتینگ  (affiliate program)،  اهداف و شاخص‌هایی برای سنجش میزان نتیجه‌بخش بودن تبلیغات در نظر گرفته می‌شود. این شاخص‌ها می‌تواند کلیک کاربر بر روی لینک تبلیغات، خریداری محصول یا وارد کردن ایمیل توسط کاربر باشد. آنگاه اگر تبلیغ در آن سایت نتیجه‌بخش باشد، بر اساس میزان فروش و یا  با روش‌های دیگر به صاحب سایت مبلغی پرداخت می‌شود. در ادامه در مورد نحوه محاسبه پرداختی به ناشر تبلیغات توضیح می‌دهیم. به افیلیت مارکتینگ بازاریابی پورسانتی نیز می‌گویند.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

 

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می کند؟

یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. این فروشگاه (که اصطلاحاً به آن merchant گفته می‌شود)، می‌تواند با استفاده از افیلیت مارکتینگ، فروش محصولات خود را بالا ببرد. merchant  با سایت‌هایی که قصد کسب درآمد از طریق معرفی محصول را دارند ارتباط برقرار می‌کند. این سایت‌ها که به آن‌ها ناشران افیلیت مارکتینگ گفته می‌شود، با قرار دادن تبلیغات بنری یا متنی در سایتشان و لینک به سایت merchant پیشنهاد خرید محصول را به بازدیدکنندگان می‌دهند. درصورتی‌که بازدیدکننده بر روی لینک کلیک کند و از آن سایت خرید کند، merchant  مبلغی را  به ناشر تبلیغات پرداخت می‌کند. این مبلغ می‌تواند مبلغی مشخص (برای عضویت در خبرنامه و یا دانلود محصولات) و یا درصدی از فروش محصول باشد.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که اگر بازدیدکننده‌ای بر روی لینک افیلیت کلیک کند، ولی در آن لحظه تصمیم به خرید نگیرد و بعداً با مراجعه به سایت آن محصول یا محصولی مشابه آن را بخرد، با توجه به ثبت اطلاعات توسط کوکی‌های سایت merchant و ناشر افیلیت، خرید از طریق معرفی ناشر افیلیت ثبت‌شده و مبلغی از فروش به ناشر افیلیت پرداخت می‌شود.

درواقع صنعت افیلیت مارکتینگ شامل سه گروه می‌شود:

  • Merchant یا فروشندگان محصولات: merchant ها صاحبان کسب‌وکارها هستند که محصولی برای فروش دارند و قصد دارند که با ارتباط با شبکه افیلیت محصول خود را بفروشند.
  • ناشران افیلیت مارکتینگکسانی که صاحب وب‌سایت‌ها یا بلاگ‌ها هستند و می‌خواهند با قرار دادن لینک‌های افیلیت و یا بنر، محصولاتی را به مخاطبین وب‌سایت خود معرفی کنند و کسب درآمد داشته باشند.
  • کاربران:  کسانی که بر روی لینک‌های افیلیت در سایت ناشران کلیک می‌کنند و محصولی را خریداری می‌کنند.

 

انواع برنامه‌های افیلیت مارکتینگ

برنامه‌های مختلفی در افیلیت مارکتینگ با توجه به روش‌های متفاوت پرداخت قابل پیاده‌سازی است. با در نظر گرفتن هدف خود از افیلیت مارکتینگ می‌توانید از انواع مختلف برنامه‌های افیلیت استفاده کنید.