دنیای بازاریابی دیجیتال

آموزش مهارت های دیجیتال مارکتینگ

دنیای بازاریابی دیجیتال

آموزش مهارت های دیجیتال مارکتینگ

برنامه ریزی یک کمپین بازاریابی دیجیتال موفق در سال ۲۰۱۸

برنامه ریزی برای کمپین های دیجیتال مارکتینگ

 

۱. تعریف خلاصه‌ای(brief) از کسب و کار

 

آنالیز و تحلیل بازار کسب و کار خود

همیشه با آنالیز از بازار شروع کنید. قبل از پیشروی، باید یک دید واقعی و مشخص از نحوه عملکرد محصولات یا خدمات در صنعت داشته باشید. یکی از راه‌های آن، این است از مشتری‌ها بازخورد بگیریم و همزمان می توانید از KPI برای این گونه اطلاعات استفاده کنید.

 

در مورد رقبایتان تحقیق کنید.

شناسایی اینکه رقبایتان کجاها موفق میشوند و یا اینکه شکست می خوردند، می تواند بینش قوی به شما بدهد. این موضوع کمک شایانی برای انتخاب و شناسایی مسیرها و نواحی که نیاز هست برای رسیدن به مخاطب خود، هدف قرار دهید را برایتان مشخص می کند.

ابزارهای آنلاین خوبی برای این کار هستند که می توانید از آنها کمک بگیرید. ابزارهایی پولی مثل سیملار وب نیز می توانید استفاده کنید و به کمک آنها تفکیک خوبی از عملکرد دیجیتال خود بدست آورید و به راحتی به شما کمک می کند که بتوانید خودتان را در دنیای آنلاین با دیگران مقایسه کنید.

اهداف و مقاصد خود را تعریف کنید.

شما باید به حداقل به دنبال ۳-۶ هدف مشخص و معین برای هر کمپین خود داشته باشید. از خودتان سوال کنید:

  • هدف کلی شما چیست؟
  • مدت زمان فعال بودن کمپین چه مقدار است؟
  • چطور موفقیت‌های کمپین را مشخص و تعریف میکنید؟

هر چقدر در این مرحله دقیق‌تر باشید، بهتر خواهد بود. استراتژی بازاریابی دیجیتال روندی است که جزئیات در آن بسیار دخیل است بنابراین همواره باید تلاش کنید که به سمتی بروید که بدانید چه کسانی را هدف قرار داده اید و قصد دارید چه چیزی از آنها بگیرد.

جهت موفقیت در اندازه‌گیری درست کمپین نیاز است که حداقل ۵-۱۰ (KPI)  که بتوانید تاثیر آنها بر روی موفقیت های کمپین را بررسی کنید.

به عنوان مثال، اگر یکی از اهداف شما افزایش sign up از یک محتوا باشد، می توانید KPI هایی که مربوط به نرخ پرش (bounce rate) صفحه فرود (landing page) را بررسی کنید. موفق یا ناموفق، این نوع از اطلاعات می تواند این توانایی را به شما بدهد که به مرور زمان بهتر و بهتر شوید.

نهایتا، این KPI ها باید به اهداف نگرش بازاریابی دیجیتال شما جهت دهد و در پایان، پروسه باید به شما نمایی مشخص از موفقیت کمپین ارائه کند، و اینکه ایده‌های کمپین دیجیتال شما آن طور که میخواستید بوده اند یا نه!

 

۲. بودجه تان را مشخص کنید.

همیشه بودجه موضوع سختی بوده است. این موضوع مهم است که پتانسیل‌های کمپین را با بستن برنامه بودجه و اختصاص هزینه های کم، محدود نکنیم. اگرچه، همه تصمیمات باید به وسیله ROI های بازاریابی به درستی انجام شود.

شما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهید که بودجه شما چطور مصرف خواهد شد، و این موضوع هم ضروری است که از آغاز واقع بین باشید. موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • اختصاص منبع
  • مقدار/نوع دارایی
  • استراتژی توزیع

برای مثال، اگر شما برای تبلیغات اینترنتی PPC برنامه‌ریزی می‌کنید که با سرچ گوگل دیده شوید، سرمایه این کار باید در این مرحله از فرایند توسعه کمپین مورد توجه قرار گیرد.

 

۳. پرسوناهای خریدار خود را تعریف کنید!

پرسونای یک خریدار، تفکیکی از مشتری ایده‌آل که به عنوان نماینده‌ای از بخش مشخصی از مخاطبان هدف شماست.

بر اساس ویژگی‌ها و خصوصیات کاملا واقعی – مثل سن، شغل، درآمد و غیره. یک پرسونای خوب برای خریدار باید به قلب چالش‌ها و اهداف اصلی خریداران رسوخ کند و به عنوان استراتژی اصلی کمپین شما عمل کند.

با شناسایی اهداف و چالش‌هایی که با آن رو‌به رو هستید، می‌توانید با مراحل زیر شروع کنید:

 

  • قالب هایی که می‌توانید از آنها به عنوان اصلی برای تولید محتوا استفاده کنید.
  • کلید واژه‌هایی که تاثیر محتوای شما را با تقسیم‌بندی مخاطبان تقویت می‌کند.
  • استراتژی کانال، بدین معنا که درکی از موقعیت مخاطب در فضای دیجیتال داشته باشید. (توئیتر، لینکداین و …)

 

به راحتی می توان یک ایده خوب برای کمپین را به وسیله انتخاب یک کانال اشتباهی از بین برد. این یک اشتباه ساده بازاریابی دیجیتال است. اگرچه با داشتن شناخت قوی از مخاطب و اهدافتان می توانید بر این مشکل فائق بیایید.

نگرانی اصلی این است: کدام کانال‌ها به شما اجازه می‌دهند که پیغام‌های اصلی خود را به مخاطب هدفتان بفرستید؟ (PPC، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات نمایشی، بازاریابی تولید محتوا، رسانه‌های اجتماعی(social media)، بازاریابی رابطه‌مند(affiliate marketing) و غیره.) پاسخ دادن به این سوال کمک می‌کند که بتوانید به اهداف بازاریابی خود برسید.

 

۴. تولید محتوا

وقتی که یک استراتژی دیجیتال برای یک کمپین دارید، نیاز است که با بخش ویژه‌ای از مخاطبان هدف دست و پنجه نرم کنید. برای روشن شدن این امتیاز، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال شما باید در ۳ دسته طبقه بندی شوند:

  • آگاهی از برند
  • نرخ تبدیل
  • پرورش

 

هر نوع از مطلب مخاطب خاصی را در مراحل مختلف از این مسیر هدف قرار می دهد، در هر مرحله نیاز است که تعاملات مختلفی برای درگیری و ارتباط با مخاطب خاص صورت گیرد.

 

  • محتواهای آگاهی دهنده باید بر اساس اینکه چه کسی آن‌ها را به اشتراک میگذارد توسعه یابند.
  • محتوای تبدیلی(conversion) باید به چالش هایی که پرسونای شما با آن‌ها رو‌به‌رو است پاسخگو باشد. اگر ایجاد ارزش نمی‌کند نباید آن را به عنوان استراتژی ترفیعی خود استفاده کنید.
  • محتوای پرورشی بدین عنوان طراحی شده است که موثر، کمک‌رسان و یا هر چیزی که برای مخاطبان شما مناسب باشد و با برند شما درگیری ایجاد می‌کند. محتوای پرورشی موفقیت دیجیتال برندینگ شما را انتقال می‌دهد.

 

۵. اجرا

در این مرحله، شما ایده‌هایی که برای آگاهی از برند خود آماده کرده‌اید، نرخ تبدیل و پرورش محتوا بر اساس بینش مخاطب و کلیدواژه‌ها خواهید داشت. باقی مراحل فاز اجرا، شامل ۳ مرحله کلیدی است:

زمانبندی

قبل از تولید محتوای دیجیتالی، شما باید فهم دقیقی از چارچوب زمانی کمپین خود داشته باشید. این موضوع کمک می‌کند که زمان را تقسیم بندی کنید و به طور موثری منابع را در تمام کمپین دیجیتال خود اختصاص دهید.

تولید دارایی

حالا زمان آن فرا رسیده است که ایده‌های جذاب دیجیتال مارکتینگ به دارایی‌های دیجیتالی که برای توزیع در دنیای واقعی آماده شده اند، تبدیل کنید.

برنامه‌ی توزیع

در این قسمت است که شما باید مشخص کنید که هر قسمت از محتوای دیجیتال چطور و کجا باید برود و چه کسی باید مسئول هر فرایند متنوع از آن باشد. شما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهید که هر کدام از قسمت‌های مختلف محتوای شما با محتوای کلی مطابقت داشته باشد.

به عنوان مثال، اگر شما پستی در بلاگ دارید که به لینک دانلودی ارجاع داده شده است، نیاز است که محتوای قابل دانلود قرار دهید.

 

۶.گزارش‌دهی

اندازه‌گیری کمپین‌های دیجیتال بسیار ضروری است. اگر شما کمپین‌های خود را اندازه‌گیری نکنید، هیچ راه موثر و قابل اعتمادی نخواهید داشت که بتوانید آنها را توسعه دهید.

بسته به زمانی که کمپین طول می‌کشد، باید سیستم گزارش‌دهی را تنظیم کنید که به شما اجازه بررسی و اندازه‌گیری میزان پیشرفت کمپین را به وسیله آمارها و شاخص‌ها عملکردی بدهد. اگر مدت زمان کمپین شما کوتاه باشد، ممکن است زمان کافی برای استفاده از نتایج جهت بهبود کمپین وجود نداشته باشد اما می توان از آنها برای تاثیر گذاشتن بر کمپین‌های آتی استفاده کنید.

هر چقدر بیشتر بتوانید اندازه‌گیری کنید (دیتای بیشتری می توانید جمع‌اوری کنید، KPI های بیشتری را بررسی می کنید، آمارها، گراف‌ها، متریک‌های بیشتری برای شناخت مخاطبان استفاده کنید) بیشتر می توانید کمپین دیجیتال خود را بررسی کنید و بیشتر می توانید خودتان را وفق دهید وقتی کمپینی به‌درستی کار میکند و یا اینکه وقتی به میزانی کمی خوب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.