دنیای بازاریابی دیجیتال

آموزش مهارت های دیجیتال مارکتینگ

دنیای بازاریابی دیجیتال

آموزش مهارت های دیجیتال مارکتینگ

مفهوم سئو و ASO جلسه ۵ دیجیتال مارکتینگ

سئو چیست؟

سئو روشی استراتژیک برای افزایش بازدید از وب‌سایت است. هرچه وب‌سایت در جایگاه بالاتری در موتورهای جستجو قرار گیرد، بیشتر در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت. موتورهای جستجو هوشمند هستند اما باوجوداینکه همواره در تلاش برای بهبود تکنولوژی خود جهت یافتن وب‌سایت‌ها و ارائه نتایج بهتر به کاربران هستند، همچنان به کمک احتیاج دارند و یک سئو خوب می‌تواند کمک شایانی به موتورهای جست‌وجو کند. به دلیل فضای رقابتی اینترنت، برای موفق شدن و بیشتر دیده شدن نیاز بهانجام سئو داریم. در مرحله اول، انتخاب URL یا نام دامنه یا آدرس وب‌ سایت مناسب  می‌تواند به مردم کمک کند که راحت‌تر شما را پیدا کنند؛ به‌عنوان‌مثال یک URL خوب باید کمتر از ۲۵۵ کاراکتر داشته باشد. در این قسمت درباره راهکارهای لازم جهت بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت صحبت می‌کنیم.

SEO

۸ راهکار برای بهبود سئو وب‌سایت

پیشنهادهای مطرح‌شده در زیر را رعایت کنید و شاهد بالا رفتن رتبه وب‌سایتتان در موتورهای جستجو باشید.

۱- تولید محتوای خوب و با کیفیت

مهم‌ترین نکته‌ای که برای بهبود سئو باید رعایت کنید، تولید محتوای باکیفیت و مرتبط است و هیچ راهکار دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود؛ زیرا محتوای مناسب تولیدشده برای مخاطبان هدف باعث افزایش ترافیک وب‌سایت و درنتیجه بهبود اعتبار وب‌سایت شما خواهد شد. یک وب‌سایت با محتوای عالی با یا بدون سئو می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد، اما یک وب‌سایت با محتوای ضعیف حتی با کمک سئو نیز نمی‌تواند موفق عمل کند. فقط به یاد داشته باشید که محتوای وب‌سایت شما باید برای استفاده مردم تولید و منتشر شود و درنتیجه باید طبیعی به نظر بیاید؛ به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که محتوای شما پر از کلمات کلیدی باشد، گوگل با خواندن متن شما متوجه غیرطبیعی بودن محتوای وب‌سایت خواهد شد و رتبه‌بندی شما کاهش خواهد یافت.

محتوای باکیفیت شامل چه ویژگی هایی است؟

محتوای اصیل (مقالات، متن، عکس، ویدئو، سخنرانی، اینفوگرافیک و …) – هیچ کپی یا بازنویسی از محتواهای از پیش موجود، وجود نداشته باشد.

محتوایی که برای اولین بار در وب‌سایت شما منتشر می‌شود  حتی اگر این محتوا متعلق به خود شما باشد، اما قبلاً آن را در وب‌سایت دیگری منتشر کرده‌اید، دیگر مناسب وب‌سایت شما نخواهد بود. بازنویسی مقالات از وب‌سایت‌های دیگر نه‌تنها نقض قانون کپی‌رایت است بلکه باعث ایجاد محتوای تکراری می‌شود که باعث از بین رفتن اعتبار و رتبه‌بندی وب‌سایت شما خواهد شد. در صورت وجود محتوای تکراری در وب‌سایتتان، با استفاده از ابزارهایی نظیر CopyScape، SiteLiner و Screaming Frog از آن مطلع شوید و در جهت رفع آن محتوا اقدام کنید.

محتوایی که شامل متن باشد  سعی کنید علاوه بر محتوای غیرمتنی از محتوای متنی در کنار آن نیز استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال؛ اگر ویدئو یا تصویری منتشر می‌کنید، یک توضیح متنی در کنار آن اضافه کنید.

محتوایی که برای کاربر مفید باشد  هیچ محتوایی را بدون هدف خاصی منتشر نکنید. پیش از انتشار هر محتوایی از ارزشمند و مفید بودن آن برای مخاطب هدف، اطمینان حاصل کنید.

محتوایی که به‌خوبی در مورد آن تحقیق شده باشد  کاربران تمایلی به خواندن پست‌هایی که سریع آماده شده‌اند ندارند.

همچنین، همان‌طور که کاربران نسبت به محتوا حساس هستند، جستجوگرها نیز این حساسیت را دارند؛ درنتیجه محتوای وب‌سایت باید به‌طور منظم به‌روزرسانی شود. نظم در انتشار محتوا یکی از پارامترهای مهم در تصمیم‌گیری موتورهای جست‌وجو است.

۲- استفاده از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط

کلیدواژه‌ها عباراتی هستند که کاربران هنگام جستجوی یک کسب‌وکار در گوگل یا سایر جستجوگرها تایپ می‌کنند. بدون در نظر گرفتن کلیدواژه‌ها و تحقیق در این زمینه، هر کمپین سئویی با شکست مواجه می‌شود. این تکنیک نیز یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های بهبود سئو است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به این فکر کنید که افراد به‌صورت آنلاین چگونه محصولات یا خدمات ارائه‌شده توسط شما را جستجو می‌کنند. عبارات کلیدی مناسب برای هر صفحه وب‌سایت را شناسایی کنید و آن عبارت را در چندین بار در صفحه موردنظر تکرار کنید؛ به‌عنوان‌مثال یک یا دو بار در پاراگراف‌های ابتدا و پایان و همچنین دو تا چهار بار در قسمت‌های دیگر محتوای مطلب. از کلمات کلیدی می‌توان در تیترها، لینک صفحات مختلف وب‌سایت و حتی در آدرس URL استفاده کرد.

برای برجسته کردن عبارات کلیدی از روش‌هایی نظیر بولد کردن، ایتالیک کردن، تگ کردن و سایر روش‌های تأکیدی استفاده کنید، اما بیش‌ازحد لازم این کار را انجام ندهید. سعی کنید کلیدواژه‌های انتخابی در صورت امکان مخصوص به کسب‌وکار شما باشد، اما در نظر داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای هر قطعه متنی که منتشر می‌کنید بسیار مهم‌تر از انتخاب عبارات خاص است.

هرگز خوب نوشتن را فدای بهبود سئو نکنید؛ زیرا بهترین صفحات نه برای قرار گرفتن در صفحات جستجو بلکه برای استفاده کاربران نوشته شده‌اند. اگر به دلیل بهینه‌سازی وب‌سایت برای سئو، جمله‌ای غیرطبیعی به نظر می‌آید، آن را تغییر دهید؛ زیرا علاوه بر اینکه باعث کاهش رتبه شما می‌شود، خوانندگان نیز در خواندن و فهمیدن مطلب دچار مشکل می‌شوند و درنتیجه از اعتبار وب‌سایت شما کاسته خواهد شد. به بیان ساده‌تر، هر تغییری که باعث آسودگی کاربران شود، شما را نیز در جایگاه بالاتری در موتورهای جستجو قرار خواهد داد. در آخر به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدای کمپین سئو، دستیابی به رتبه‌های بالا در موتورهای جستجو به دلیل رقابت زیاد افرادی که در طولانی‌مدت در این زمینه فعالیت داشته‌اند سخت و زمان‌بر است.

برای پیدا کردن کلیدواژه‌های مناسب مراحل زیر را طی کنید:

  • یک لیست تهیه کنید.
  • سعی کنید که کلمات و عبارت انتخابی به‌اندازه کافی خاص باشد.
  • خود را جای مشتری بگذارید و مانند او فکر کنید.


 

۳- تنظیم جهت‌دهی و لینک‌های داخلی وب‌سایت

ساختار وب‌سایت شما در تعیین اهداف هر صفحه توسط موتورهای جستجو نقش مهمی دارد. لینک‌های داخلی به کاربران کمک می‌کند بین صفحات در وب‌سایت حرکت کنند و این مورد برای بهبود سئو بسیار خوب است. موتورهای جستجو نیز مانند کاربران بر روی لینک‌ها کلیک می‌کنند و می‌توانند به صفحات مختلف مانند “تماس با ما”، “فروشگاه آنلاین” و یا هر صفحه دیگری منتقل شوند. هر وب‌سایتی دارای صفحات مهم‌تری نسبت به سایر صفحات آن است. لینک‌های داخلی یکی از راه‌های اشاره به مهم‌ترین صفحات وب‌سایت است و همچنین راهی برای افزایش تعداد کاربرانی است که از وب‌سایت شما دیدن می‌کنند؛ زیرا کاربرانی که یک پست را می‌خوانند تمایل بیشتری به کلیک روی لینک ادامه مطلب دارند. درنتیجه علاوه بر زمان سپری‌شده در وب‌سایت، تعداد صفحاتی که توسط کاربران بازدید می‌شود نیز افزایش می‌یابد. در هر صفحه مخصوصاً در قسمت اصلی، تعدادی لینک داخلی به کار ببرید.

۴- ایجاد عناوین و توضیحات مناسب برای هر صفحه

عنوان و شرح دو مورد از مهم‌ترین معیارهایی است که گوگل بر اساس آن‌ها وب‌سایت شما را رتبه‌بندی می‌کند. پس از مشاهده URL توسط کاربران، آن‌ها شاهد عناوین و توصیفات وب‌سایت شما که اصطلاحاً متا تگ نام دارند، خواهند بود. متا تگ (Meta Tag) درواقع همان عنوان و شرح ارائه‌شده در زیر لینک وب‌سایت در صفحه جستجو است. به همین دلیل در نظر گرفتن عنوان و توضیحات منحصربه‌فرد، فرمت مناسب و به‌کارگیری تصاویر برای هر صفحه وب‌سایت برای بهبود سئو بسیار ضروری است.

عنوان، همان جملات کوتاهی است که با حرکت موس بر روی آن برجسته می‌شود و به کاربر و موتورهای جستجو در فهم آنچه در صفحه وب‌سایت وجود دارد، کمک می‌کند.

توضیحات همان عباراتی است که به‌صورت کوتاه در زیر لینک ارائه‌شده تا کاربران با خواندن آن متوجه شوند که وب‌سایت شما در مورد چیست و تصمیم بگیرند که آن را بررسی کنند. توضیحات در صفحه جستجو مشاهده می‌شود، برای هر صفحه منحصربه‌فرد است و باید حداکثر ۱۵۰ کاراکتر داشته باشد.

فرمت: علاوه بر موارد فوق، فرمت صفحات وب‌سایت نیز باید رعایت شود؛ یعنی هر صفحه نیاز به‌عنوان (h1) و زیر عنوان (h2) دارد. قسمت‌های مهم باید بولد یا ایتالیک شود. اندازه فونت نوشته‌ها باید حداقل ۱۲ پیکسل باشد. برای جلوگیری از طولانی شدن نوشته‌ها و خوانایی بهتر، متن باید به پاراگراف‌های کوتاه که هرکدام حداکثر ۴ الی ۵ خط دارند، تقسیم شود.

تصاویر: استفاده از تصاویر برای ارائه اهداف نوشته نیز مهم هستند، اما نباید آن‌قدر زیاد استفاده شوند که سرعت بارگذاری صفحه وب‌سایت کاهش یابد. حتماً از تصویرهای خود استفاده کنید و در صورت استفاده از تصاویر سایر وب‌سایت‌ها، به منبع ارجاع دهید. هرچه حجم عکس‌های استفاده‌شده کمتر باشد، صفحه سریع‌تر بارگذاری می‌شود. درصورتی‌که تعداد زیادی تصویر در صفحه دارید، از یک شبکه تحویل محتوا استفاده کنید.

دسته‌بندی: برای کمک به کاربران و موتورهای جستجو برای پیدا کردن هرچه سریع‌تر آنچه می‌خواهند، مطالب خود را بخش‌بندی کنید.

۵- بهینه‌سازی سرعت بارگذاری وب‌سایت

سرعت بالای بارگذاری وب‌سایت علاوه بر یکی از عوامل رتبه‌بندی موتورهای جستجو، بر نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری نیز تأثیر می‌گذارد. طبق گفته آمازون، افزایش تنها یک ثانیه در سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت باعث ۱٫۶ میلیارد دلار ضرر به یک شرکت شد. همچنین تحقیقات ثابت کرده است د صورتی که سرعت بارگذاری صفحات بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان صفحه را ترک خواهند کرد. بااین‌وجود، هنوز تعدادی از صاحبان کسب‌وکار برای بهبود آن تلاشی نمی‌کنند. با استفاده از ابزار Pingdom، سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را اندازه‌گیری کنید و با استفاده از نتایج به‌دست‌آمده از آن، تصاویر یا کدهایی که باعث تأخیر در بارگذاری می‌شوند را بهینه کنید.

SEO

۶- لینک‌ها را خریداری نکنید، آن‌ها را به دست آورید!

به دلیل اینکه کیفیت و کمیت لینک‌های ورودی تأثیر قابل‌توجهی در رتبه‌بندی وب‌سایت دارد، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار اقدام به خرید یا فروش لینک‌ها می‌کنند؛ درحالی‌که این کار خلاف قوانین وب‌سایت گوگل است. همچنین موتورهای جستجو به‌راحتی می‌توانند لینک‌های مشکوک، دستکاری‌شده و غیرطبیعی را شناسایی کنند و درنتیجه استفاده از لینک‌های خریداری‌شده، باعث کاهش رتبه در موتورهای جستجو می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود به‌جای صرف هزینه برای خرید لینک، زمان و هزینه خود را صرف تولید و انتشار لینک محتوای جذاب و نشان دادن شایستگی‌های خود کنید.

۷- استفاده از  alt text در تصاویر و ویدئو

به دلیل اینکه گوگل نمی‌تواند تصاویر، ویدئوها و به‌طور کلی محتوای بصری را بخواند و درک کند که چه چیزی در گرافیک یا عکس مطرح شده است، باید از alt text (متنی که به‌صورت جایگزین برای تصاویر و ویدئوها نوشته می‌شود) برای توصیف تصویر یا ویدئو استفاده کرد. این توضیح مختصر بهترین موقعیت برای به کار بردن کلمات کلیدی و نام بردن از برند شماست.

۸- اطلاعات تماس کسب و کار محلی

اگر شما صاحب یک کسب‌وکار محلی هستید، اطلاعات تماس و آدرس را در وب‌سایت خود قرار دهید. با توجه به منطقه جغرافیایی، این کار به جستجوگرها کمک می‌کند تا شما را به مشتریان بالقوه معرفی کند. حتی اگر کسب‌وکار شما مکان خاصی نداشته باشد، قرار دادن اطلاعات تماس در هر صفحه وب‌سایت باعث اعتبار در گوگل و قرار گرفتن در رتبه بالاتر می‌شود و درنتیجه مشتریان راحت‌تر به شما دسترسی پیدا خواهند کرد.

آیا خودمان قادر به انجام سئو هستیم؟

دنیای سئو پیچیده است، اما اکثر مردم به‌راحتی مفاهیم آن را درک می‌کنند و حتی دانستن مقدار کمی اطلاعات در این زمینه می‌تواند درنتیجه بسیار تأثیرگذار باشد. آموزش رایگان سئو در وب‌سایت‌های مختلف وجود دارد.

بسته به محدودیت زمانی شما، تمایل شما به یادگیری و پیچیدگی وب‌سایتتان ممکن است نیاز به متخصص سئو داشته باشید.

معرفی ابزار های کاربردی سئو

سئو علاوه بر تخصص، نیاز به ابزار نیز دارد. بعضی از ابزارها رایگان و برخی دیگر به‌صورت پولی هستند. برای اجرای سئو به ابزارهایی با عملکردهای مختلف نیاز داریم. این عملکردها را می‌توان به شش مورد تقسیم کرد: ۱- کلیدواژه‌ها، ۲- رتبه‌بندی، ۳- محتوا، ۴- ساخت لینک، ۵- حذف لینک، ۶- سئو تکنیکی

ابزارهای زیادی برای انجام هر یک از عملکردهای بالا وجود دارد. تعدادی از ابزار انجام سئو در زیر ذکر شده است:

یک- Google Trends، Ubersuggest، Term Explorer، SEMrush

این ابزارها برای جستجوی کلیدواژه است. شما می‌توانید از طریق مشاهده و مقایسه نتایج حاصل از این ابزارها، بهترین کلیدواژه‌ها را پیدا کنید.

دو- BROWSEO

با استفاده از این ابزار می‌توانید متوجه شوید که چه چیزی نیاز به اصلاح دارد تا نتیجه بهتری از سئو حاصل شود. تنها کافی است آدرس URL وب‌سایت خود را وارد کنید.

سه- Screaming Frog

این ابزار وب‌سایت شما را دنبال می‌کند و مشکلات مربوط به لینک‌های خراب، فایل‌های با حجم زیاد، مطالب تکراری و … را پیدا می‌کند و با استفاده از نتایج این جستجو می‌توان سئو را بهبود بخشید.

چهار- GTmetrix

این ابزار سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت شما را اندازه‌گیری می‌کند و راه‌هایی برای بهبود سرعت آن ارائه می‌دهد. فقط کافی است آدرس URL وب‌سایت خود را وارد کنید.

پنج- Rank Checker، Google Search Console، Authority Labs

این ابزارها به شما کمک می‌کند که محل حضور وب‌سایت خود در موتورهای جستجو را ببینید و در صورت نیاز آن را بهبود بخشید. با استفاده از این ابزارها همیشه می‌دانید که کجا قرار دارید.

شش- Responsive Design Test

این ابزار به شما کمک می‌کند که وب‌سایتی طراحی کنید که برای دستگاه‌های مختلف مناسب باشد و نیازی به طراحی چندین وب‌سایت برای دستگاه‌های مختلف نیست.

هفت- Check My Links

این ابزار به شما کمک می‌کند تنها از طریق کلیک بر روی یک دکمه، فوراً لینک‌های خراب را وب‌سایت خود را پیدا کنید.

هشت- DIBZ، LinkMiner Plugin، Buzzstream

این ابزارها به شما برای ایجاد لینک کمک می‌کند. تنها کافی است نوع لینکی که می‌خواهید را وارد کنید.

 

 

بهینه‌سازی اپلیکیشن موبایل (ASO)

ASO درواقع فرایند بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های موبایل به‌منظور قرار گرفتن در جایگاه بالاتر نتایج جستجو در مارکت و درنتیجه بیشتر دیده شدن اپلیکیشن است. ASO از لحاظ هدف، به فرایند سئو شباهت بسیاری دارد؛ هدف اصلی از انجام فرایند ASO، هدایت افراد به صفحه معرفی اپلیکیشن یعنی افزایش ترافیک و در نهایت دانلود آن اپلیکیشن است. با توجه به وجود بیش از ۲٫۵ میلیون اپلیکیشن موبایل در مارکت‌های اصلی اپلیکیشن، این فرایند باید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های توسعه‌دهندگان باشد؛ زیرا به‌طور تقریبی ۶۵% از افراد اپلیکیشن موردنظر خود را از طریق جستجو در مارکت‌های اصلی می‌یابند و این آمار، ضرورت انجام فرایند ASO را کاملاً مشخص می‌کند.

باید توجه داشته باشید که این فرایند پیچیده و زمان‌بر است، اما نتایج چشم‌گیری را به همراه دارد. هرچه یک اپلیکیشن بیشتر دانلود شود، در رتبه بالاتری در مارکت قرار خواهد گرفت. به‌منظور دستیابی به رتبه‌بندی بالا، محبوبیت بیشتر و نهایتاً درآمد بیشتر باید عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار بر ASO را شناسایی و به‌طور کامل به آن‌ها عمل کنید.

۶ راهکار بهبود ASO

برخی از عوامل تأثیرگذار در فرایند بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های موبایل در زیر توضیح داده می‌شوند:

۱- عنوان اپلیکیشن

اگر قصد راه‌اندازی یک اپلیکیشن جدید را دارید، باید نام مناسبی برای آن پیدا کنید؛ یک عنوان خوب در رتبه‌بندی اپلیکیشنتأثیر قابل‌توجهی دارد. این عنوان باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

کوتاه باشد؛ بازدیدکننده باید بدون نیاز به کلیک بر روی اپلیکیشن، بتواند نام کامل آن را هنگام جستجو مشاهده کند. برای اپلیکیشن‌های iOS، شرکت Apple پیشنهاد می‌کند که برای ارائه عنوان به بهترین شکل ممکن، تعداد کاراکترها کمتر از ۲۳ باشد. برای اپلیکیشن‌های اندرویدی یک محدودیت ۳۰ کاراکتری برای عنوان اپلیکیشن وجود دارد.

خاص و خلاقانه باشد؛ انتخاب عنوان مشابه به عناوینی که سایرین در بازار اپلیکیشن استفاده می‌کنند، ایده خوبی نیست. عنوان اپلیکیشن باید منحصربه‌فرد باشد و با این کار، از گم‌شدن اپلیکیشن خود در میان اپلیکیشن‌های با نام‌های مشابه در صفحه نتایج جلوگیری می‌شود.

ساده و ماندگار باشد؛ عنوان اپلیکیشن باید به‌راحتی به در حافظه بماند و به‌راحتی نوشته شود

نشان‌دهنده ویژگی‌های اپلیکیشن باشد؛ نام اپلیکیشن شما باید در‌بر‌دارنده ویژگی‌ها و کاربر‌های اپلیکیشن شما باشد.

از کاراکترهای عجیب مانند علائم و نشانه‌های خاص استفاده نکنید.

از کلمات کلیدی در عنوان اپلیکیشن خود استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام شده این ترفند به‌طور متوسط باعث ۱۰٫۳% بهبود رتبه شما در رتبه‌بندی نتایج جستجو می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر اپلیکیشنی را قبلاً منتشر کرده‌اید، تغییر نام آن ایده خوبی نیست. با این کار، ممکن است تعدادی از دانلودهای بالقوه خود توسط افرادی که نام اپلیکیشن شما را شنیده‌اند، توضیح آن را خوانده‌اند یا پستی در مورد اپلیکیشن شما در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اند را از دست بدهید و پس از تغییر نام، ممکن است اپلیکیشن شما را پیدا نکنند.

۲- تجزیه و تجلیل کلمات کلیدی در اپلیکیشن

انتخاب، ردیابی، تجزیه‌وتحلیل کلمات کلیدی مرتبط و پرکاربرد، کاری زمان‌بر است. انتخاب و بهینه‌سازی کلمات کلیدی ترکیبی از هنر و دانش است؛ زیرا به خلاقیت همراه با آنالیز تکنیکی نیاز دارد. در ابتدا تمام کلماتی که به نظرتان مناسب است را یادداشت کنید. برای این کار از گوگل، توئیتر و … استفاده کنید. اپلیکیشن‌های موفق مشابه را جستجو کنید و از نرم‌افزارهایی برای پیگیری کلیدواژه‌های رقبای خود استفاده کنید. کلمات کلیدی آن‌ها را بررسی کرده و از آن‌ها ایده بگیرید.

ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن خود را پیدا کنید در غیر این صورت هنگامی‌که مردم کلمه‌ای را جستجو کنند و با یک اپلیکیشن نامربوط روبرو شوند، باعث آزار آن‌ها می‌شوید.

کلیدواژه‌هایی را انتخاب کنید که مردم جستجو می‌کنند. میزان این جستجو و ترافیک نباید آن‌قدر زیاد باشد که دستیابی به آن دشوار یا غیرممکن باشد و از طرف دیگر میزان این ترافیک نباید خیلی کم باشد به‌طوری‌که تعداد افرادی که آن کلمه‌ها را جستجو می‌کنند، بسیار اندک باشد.

کلمات کلیدی با کمترین رقابت را پیدا کنید و اپلیکیشن خود را در رتبه بالاتری قرار دهید. به‌طورقطع، قرار گرفتن در ۱۰ رتبه اول یک جستجوی متوسط بهتر از قرار گرفتن در ۲۰۰ رتبه اول یک جستجوی میلیونی است.

محل قرارگیری کلمات کلیدی نیز بسیار مهم است. کلمات کلیدی در فضاهای مختلف اپلیکیشن مانند عنوان و توضیحات استفاده می‌شود که در ادامه به‌صورت جداگانه برای هر دو سیستم اندروید و iOS توضیح داده می‌شود:

ترند های تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۱۸

در این اینفوگرافیک ترند های تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار گرفته است و در موضوعاتی مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ، رشد بالای انتظارات تبلیغات در بازاریابی اجتماعی و موبایلی، رشد در هزینه های صرف شده برای تبلیغات ویدئویی و تبلیغات جستجویی بی طرفی شبکه، *GDPR و جمع آوری داده های کاربر ظهور تلویزیون برنامه ریزی شده، مبارزه ادامه دار با ترافیک غیر انسانی صحبت خواهیم کرد.

اینفوگرافیک ترندهای تبلیغات دیجیتال در سال 2018

در ادامه برای دوستانی که توانایی مشاهده تصویر  را ندارند، متن اینفوگرافیک را قرار می دهیم تا بتوانند از مطلب استفاده کنند.

سال ۲۰۱۷ برای افرادی که در صنعت تبلیغات دیجیتال کار می کنند، همچون یک ترن هوایی بوده است. بسیاری از برندها برای به دست آوردن اعتماد مخاطبان از منازعات سیاسی در تبلیغاتشان بهره برده اند، meme ها و gif ها تبدیل به ابزار تبلیغات شده اند و پخش زنده ی ویدئوها شبکه های اجتماعی را به سلطه ی خود درآورده اند.

در سال ۲۰۱۷ ، برای اولین بار در تاریخ هزینه های خرج شده در رسانه های دیجیتال، از هرینه های تبلیغات تلویزیونی جلو زدند.

بر اساس تحقیقات Magna، شاخه ی تحقیقاتی شرکت IPG Mediabrands ، هزینه های صرف شده در تبلیغات دیجیتال به ۲۰۹ میلیارد دلار- ۴۱% سهم بازار در سال ۲۰۱۷ رسیده است، در حالی که در همین سال سهم تلویزیون تنها ۱۷۸ میلیارد دلار-۳۵% بازار بوده است.

همینطور که هزینه های صرف شده در تبلیغات دیجیتال بالاتر می روند و تبلیغات دیجیتال به استراتژی اصلی رشد کسب و کارها بدل می گردد، ما می توانیم انتظار پیشرفت های بیشتری را که آینده ی این صنعت را شکل خواهند داد، داشته باشیم.

برای شروع، ما برای شما ترندهایی که بیشترین تاثیر در شکل دهی به تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۱۸ خواهند داشت را در این اینفوگرافیک آورده ایم.

۱)هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به عنوان اختلالات بزرگ صنعت

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین سال هاست که به یک مباحثه بزرگ در این صنعت بدل شده اند.

طبق بیست و چهارمین نظرسنجی سالانه بازار که توسط ADMedia Partners انجام می پذیرد، در سال ۲۰۱۸ ، این دو توسط بیشتر تبلیغ کنندگان دیجیتال به چشم اختلالات بزرگ این صنعت دیده می شوند.

این گزارش همچنین نشان می دهد که در کنار هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، از واقعیت مجازی، مه داده ها (big data)، تجربه کاربری و تجریه و تحلیل هم به کرات به عنوان اختلالات صنعت توسط پاسخ دهندگان یاد شده است.

فراتر از پیشرفت های تکنولوژیکی ، یک ترند در حال رشد در این صنعت این است که بیشتر پاسخ دهندگان به چالش های قلمرو آنلاین همچون هک، کلاه برداری و قدرت گوگل و فیس بوک نیز به چشم مشکلات اختلالات صنعت نگاه می کنند.

۲)رشد بالای انتظارات تبلیغات در بازاریابی اجتماعی و موبایلی

در مقایسه با سال گذشته، اکثر پلتفرم های تبلیغات دیجیتال رشد قابل توجهی را در رشد مورد انتظار نشان داده اند، این بدین معناست که استراتژی تبلیغات دیجیتال توسط بسیاری از شرکت ها به سمت نرخی سالم و پایدار حرکت می کند.

همان گزارش از AdMedia Partners متذکر می شود که حدود ۸۵% سازمان ها انتظار دارند هزینه های مصرفی و فروش تبلیغات اجتماعی تا بیشتر از ۱۰% در سال ۲۰۱۸ بالا بروند.

مقداری بیشتر از ۷۱% شرکت ها که سال گذشته در نظرسنجی حدس زده بودند هزینه ها و توجه به تبلیغات اجتماعی تا آن حد افزایش خواهد داشت.

تبلیغات موبایلی بیشترین انتظار رشد را بعد از بازاریابی اجتماعی در نظرسنجی AdMedia کسب کرده است.۷۶% از شرکت کنندگان انتظار ۱۰% رشد در سال ۲۰۱۸ داشته اند.

اگرچه که سرعت رشد از سال گذشته اندکی آهسته تر شده است.

۳)رشد در هزینه های صرف شده برای تبلیغات ویدئویی و تبلیغات جستجویی

در ارتباط با نکته ی قبلی ، انتظار می رود هزینه های صرف شده برای تبلیغات ویدئویی و جستجویی نیز در سال ۲۰۱۸ افزایش یابند.

بر اساس نظرسنجی AdMedia Partners حدود ۶۹%  پاسخ دهندگان امسال افزایش حداقل ۱۰% را در هزینه های صرف شده برای تبلیغات ویدئویی پیش بینی می کنند که این درصد افزایش قابل توجهی نسبت به ۶۲% است که در سال ۲۰۱۷ اینگونه احساس می کردند.

تبلیغات جستجویی – یکی از اولین پلتفرم های استفاده شده در تبلیغات دیجیتال – به نظر می رسد که بزرگترین موج افزایش در نرخ رشد مورد انتظار در سال ۲۰۱۸ را داشته اند.

امسال حدودا نصف (۴۷%) پاسخ دهندگان انتظار دارند میزان خرید و فروش تبلیغات جستجویی حداقل ۱۰% افزایش یابد. این رشد قابل ملاحظه ای از حدود ۳۰% شرکت هایی است که این میزان از بهبود را در سال گذشته پیش بینی کرده بودند.

۴)بی طرفی شبکه، *GDPR و جمع آوری داده های کاربر

*مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا

  • برندهایی که مخاطبانش اهل آمریکا یا اروپا باشند باید تاثیر تغییر قوانین بر عملکرد تبلیغاتیشان را در نظر بگیرند.
  • در سال ۲۰۱۷ ، آمریکا و اروپا مقررات مقابله گرانه ای را وضع کردند که به طور عمده دستور کارهای جدیدی را به حریم خصوصی داده های کاربر اضافه می کند.
  • در اروپا ، GDPR – که از ۱۵ می ۲۰۱۸ عملی می شود- برای همیشه روش هایی که بازاریابان داده های کاربران اهل کشورهای عضو اتحادیه اروپا را جمع آوری و استفاده می کردند تغییر خواهد داد.
  • به محض اجرایش یک پیش نیاز قانونی برای همه شرکت ها به وجود می آورد که مخاطبانشان را درباره ی این که چه داده هایی از آن ها جمع آوری می شود مطلع کنند و همچنین راهی برای انصراف از جمع آوری داده هایشان در اختیارشان بگذارند.
  • عدم پایبندی به این قوانین می تواند منجر به جریمه های سنگین تا ۲۰ میلیون پوند یا ۴% از درآمد جهانی سالیانه شرکت شود (هر کدام که بیشتر بود).
  • در مقابل ، آمریکا به شرکت ها دسترسی به سرمایه ی داده های کاربر به وسیله لغو بی طرفی شبکه را اعطا کرده است.
  • در مارچ ۲۰۱۷ ، سناتورها رای به بازگشت از قوانین حریم خصوصی FCC که به موجب آن ها توانایی ISP ها برای فروش اطلاعات کاربر بدون رضایت ایشان – برای اهداف تبلیغات و غیره – محدود می شد، رای دادند.
  • برای مثال، انتظار می رود که شرکت ها برای دسترسی به اطلاعات کاربران به ISP ها مراجعه کنند که این می تواند به ایشان در ساخت تبلیغات خصوصی سازی شده برای مخاطبان مورد هدف خود کمک کند.

۵)ظهور تلویزیون برنامه ریزی شده

تبلیغات برنامه ریزی شده کشش بیشتری را در سال گذشته به دست آورده و به همین روند در سال ۲۰۱۸ ادامه خواهد داد.

در واقع یک گزارش جدید از eMarketer پیش بینی می کند که ۸۳٫۶% دلارهای آمریکا در تبلیغات دیجیتال تا سال ۲۰۱۸ به صورت برنامه ریزی شده معامله می شوند.

به زودی نفوذ تبلیغات برنامه ریزی شده ممکن است فراتر از دسکتاپ و موبایل بروند.


منبع : آکادمی دیجیتال مارکتینگ تپسل

اتوماسیون در ایمیل

اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ

تصور کنید عضو یک لیست ایمیل ‌شوید ولی هیچ ایمیل خوشامدی دریافت‌ نکنید؛ بنابراین، ممکن است احساس کنید که به شما بی توجهی شده است. در نتیجه، به این نکته توجه کنید که در کمپین ایمیلی خود، ارسال ایمیل‌های خودکار را در نظر داشته باشید. تحقیقات ثابت کرده است که اتوماسیون ایمیل‌ها به دلیل ارسال ایمیل‌های به موقع، شخصی و مرتبط با مشترکین، بیشترین نرخ باز کردن، نرخ بازگشایی، کلیک و بازگشت سرمایه را دارد.

ارسال ایمیل‌های فردی کاری بسیار زمان‌بر است و اتوماسیون، این مشکل را حل کرده است. اتوماسیون ایمیل یکی از موثرترینترفندهای ایمیل مارکتینگ است که شما را قادر می‌سازد بدون صرف زمان زیاد، حجم زیادی ایمیل را در زمان مناسب ارسال کنید. با استفاده از اتوماسیون می‌توانید تنها یک بار، پلتفرمی ایجاد کنید که وقتی مشترکین اقدام خاصی انجام دهند، ایمیلی به صورت خودکار برای آن‌ها ارسال می‌شود. بر خلاف تصور عموم مبنی بر روباتی بودن اتوماسیون، این ترفند در واقع باعث می‌شود صاحبان کسب و کار روابط نزدیک‌تری با مشترکین خود داشته باشند باشند.

 

اتوماسیون

مزایای اتوماسیون ایمیل

دلایل قانع‌کننده بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاری روی پلتفرم اتوماسیون ایمیل وجود دارد. طبق گزارشات KISSmetrics، شرکت‌هایی که از اتوماسیون ایمیل استفاده می‌کنند، طی ۶ تا ۹ ماه، درآمد خود را ۱۰% افزایش داده‌اند. بازگشت سرمایه ۴۴% از شرکت‌هایی که از اتوماسیون استفاده می‌کنند، طی شش ماه و ۷۵% از آن‌ها، طی دوازده ماه اتفاق می‌افتد. از جمله مزایای اتوماسیون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاثیرگذاری بالا

    ایمیل مارکتینگ همچنان یکی از محبوب ترین و موثرترین روش‌های بازاریابی به حساب می‌آید. بیش از ۹۰ % از کاربران آنلاین در آمریکا روزانه از ایمیل خود استفاده می‌کنند، یعنی میزان تاثیرگذاری ایمیل برای جذب مشتریان جدید، ۴۰ برابر بیشتر از رسانه‌های اجتماعی است. بنابراین، اتوماسیون که باعث ارتباط مداوم با مشتری می‌شود نیز تاثیر بسیار زیادی در موفقیت مارکتینگ دارد و در نهایت موجب موفقیت کسب و کار و درآمد بیشتر می‌شود.

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه

    تنظیم اتوماسیون ایمیل نسبت به نوشتن ایمیل‌های فردی و دستی، زمان بسیار کمتری نیاز دارد و در نتیجه بازدهی بالایی دارد. همچنین، ارسال ایمیل‌های خودکار در مناسبت‌های خاص، می‌تواند باعث صرفه جویی ۸۰% در بودجه ایمیل مارکتینگ شود.

  • برندینگ دائمی

    اتوماسیون ایمیل‌ها به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهد تا زمان بیشتری را به طور ثابت صرف برندینگ،انتقال پیام و ارتباط با مخاطبان کنند. هدف از کمپین ایمیل‌های خودکار، تنها ارسال تعداد زیادی ایمیل نیست، بلکه می‌توان از این طریق اصطلاحاً به پرورش و آماده‌سازی مشتریان پرداخت. پرورش به معنی معرفی برند خود به عنوان یک شرکت ارزشمند است.

  • تعامل با مشتری

    اتوماسیون ایمیل راهی آسان و سریع برای ارتباط با مشتریان فراهم می‌کند و در موقعیت‌های مناسب، آن‌ها را به خرید بیشتر تشویق می‌کند. در وهله اول، باید محتوای مفید و مناسب که هم در جهت منافع شرکت شما و هم در جهت نیاز مشتریان است به آن‌ها ارائه دهید و نهایتاً هرچه پیش می‌روید، سطح بالاتری از مشارکت را مشاهده خواهید کرد.

  • تقسیم‌بندی لیست

    از اتوماسیون ایمیل به عنوانی فرصتی برای تقسیم‌بندی لیست ایمیل خود بر اساس علایق و رفتار مشتریان در این کمپین‌ها استفاده کنید.

چه زمانی باید از اتوماسیون در بازاریابی ایمیلی استفاده کرد؟

کسب و کارهای مختلف برنامه‌های متفاوتی برای اجرای کمپین‌ ایمیل‌های خودکار دارند که این کمپین‌ها می‌توانند ساده یا پیچیده باشند. بیشتر پلتفرم‌ها بر اساس نیاز‌های دریافت‌کنندگان، از اتوماسیون استفاده می‌کنند. رایج ترین موارد استفاده از اتوماسیون ایمیل شامل گزینه‌های زیر است:

  • ایمیل خوشامدگویی

    هنگامی که کاربران در لیست ایمیل‌های شما ثبت نام می‌کنند، بلافاصله برای آن‌ها یک پیام خوشامدگویی ارسال کنید تا به آن‌ها اطلاع دهید که به لیست اضافه شده‌اند. بهتر است گفت و گو را با آن‌ها ادامه دهید؛ به عنوان مثال، مشترکین را در جریان پیام‌های ارسالی آینده قرار دهید یا رسانه‌های اجتماعی کسب و کار خود را به آن‌ها پیشنهاد دهید.

  • ایمیل‌های آموزشی

    در صورتی که درس‌های آموزشی آماده کرده‌اید، می‌توانید آن‌ها را در غالب ایمیل‌های خودکار طی چند روز، چند هفته یا چند ماه برای لیست مشترکین خود ارسال کنید.

  • پیام‌های سالانه

    به منظور حفظ ارتباط مداوم با مشتریان خود، هر سال در تاریخ‌های خاص مانند روز تولد، اعیاد یا بعضی مناسبت‌های خاص دیگر، پیام‌هایی را به صورت خودکار برای مخاطبان خود ارسال کنید.

  • فعالیت‌های وب‌سایت

    اتوماسیون ایمیل خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا بر اساس فعالیت‌های خاصی در وب‌سایت، مانند کلیک بر روی یک لینک خاص یا دانلود فایل‌ خاص، ایمیل‌های خودکار برای مشترکین ارسال شود.

  • ایمیل‌های پس از خرید

    پس از خرید مشتریان، یک ایمیل تشکر به صورت خودکار برای آن‌ها فرستاده شود و همچنین می‌توانید محصولات بیشتری را به آن‌ها پیشنهاد کنید.

  • نظرسنجی

    ایمیل‌های نظرسنجی از جمله تکنیک‌های ارتباط با مشتری است. این ترفند، علاوه بر اینکه به شما امکان مطلع شدن از نظرات مشتریان را می‌دهد، به مشتریان نیز احساس ارزشمند بودن می‌بخشد.

برخی از اشتباهات رایج در زمینه اتوماسیون ایمیل مانند ارسال تعداد زیاد ایمیل در مدت زمان کوتاه، در نظر نگرفتن اطلاعات مشتریان در ارسال ایمیل‌ها، ارسال ایمیل‌های با محتوای غیر مفید و نامربوط به مشتریان و استفاده نکردن از تست آ/ب برای یافتن بهترین راهکار می‌تواند شما را با شکست در زمینه اتوماسیون ایمیل مواجه کند.

 

تقسیم‌بندی لیست ایمیل ها

از طریق تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها بر اساس اطلاعات مشترکین و ارسال ایمیل به گروه‌های هدف، آن‌ها ایمیل‌های مربوط و مفید دریافت می‌کنند و نهایتاً کمپین‌های مرتبط با علایق مشترکین، نتایج بهتری (نرخ بازگشایی و کلیک بیشتر) خواهند داشت. بر اساس گزارشات MailChimp، کمپین‌های حاصل از لیست‌های تقسیم‌بندی شده ۱۴٫۶۴% نرخ بازگشایی بیشتر و ۵۹٫۹۹% نرخ کلیک بیشتری نسبت به کمپین‌های تقسیم‌بندی نشده دارند. همچنین، طبق گزارشات DMA، ۷۷% از میزان ROI از ایمیل‌های تقسیم‌بندی شده بدست می‌آید.

 

تقسیم‌بندی لیست

 

انتخاب معیارهای تقسیم‌بندی نیز کار دشواری است و به بررسی‌های زیادی نیاز دارد. بعضی از این معیارها شامل موارد زیر می‌شود:

۱- جمعیت‌شناسی

 یکی از اولین راه‌های تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها بر اساس داده‌های مربوط به جمعیت‌شناسی مانند سن، جنسیت، موقعیت شرکت و سطح درآمد است که اطلاعات زیادی در مورد نیازها و علاقه‌مندی مشترکین در اختیار شما قرار خواهد داد. هرچه بتوانید اطلاعات بیشتری هنگام ثبت نام از مشترکین خود دریافت کنید، داده‌های بیشتری برای تقسیم‌بندی بر اساس این معیار خواهید داشت. اما تعداد این اطلاعات نباید آنقدر زیاد باشد که مخاطب را از ثبت نام کردن منصرف کند. بنابراین، معیارهایی که برای شما و کسب و کارتان مهم است را در سوالات موجود در فرایند ثبت نام قرار دهید. به عنوان مثال، اگر شما فروشنده لباس هستید، قطعاً جنسیت معیار مهمی است که باید پرسیده شود. برای تقسیم‌بندی از ابزارهایی مانند Campaign Monitor هم می‌توان استفاده کرد. فقط باید معیار و محتوای مورد نظرتان را انتخاب کنید و این ابزار تقسیم‌بندی را انجام می‌دهد.

۲- نتایج نظرسنجی و تست‌ها

یکی دیگر از روش‌های کسب اطلاعات کاربران، طراحی نظرسنجی و تست‌ و در نهایت استفاده از نتایج آن‌ها برای تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها است. نظرسنجی‌ها نه تنها فرصتی برای بدست آورن داده‌های جمعیت‌شناسی است بلکه علایق، ترجیحات و اعتقادات فردی کاربران را نیز مشخص می‌کند. برای تشویق کاربران برای پر کردن نظرات، باید از ترفندهایی استفاده کنید؛ مانند “نظرسنجی زیر را پر کنید و یک جایزه دریافت کنید.” یا نظرسنجی را در قالب تست مطرح کنید تا پاسخ دادن به آن برای کاربر جذاب تر باشد. اگر از WordPress استفاده می‌کنید، می‌توانید از Quiz and Survey Master برای ایجاد نظرسنجی‌ها استفاده کنید. این ابزار بعد از تکمیل نظرسنجی در تقسیم‌بندی لیست‌ها به شما کمک می‌کند.

۳- میزان فعالیت کاربران

یکی دیگر از روش‌های بسیار ساده تقسیم‌بندی لیست ایمیل‌ها بر اساس فعالیت کاربران است که این روش تاثیر زیادی بر نتایج کلی می‌گذارد. نرخ بازگشایی و نرخ کلیک که از طریق track کردن کمپین‌های ایمیلی بدست می‌آید، معیارهای اصلی برای این تقسیم‌بندی هستند.

برای این منظور می‌توانید کاربران را به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم کنید. کاربر غیرفعال کسی است که ایمیل‌های شما را در سه ماه اخیر باز نکرده است و شما می‌توانید برای این دسته از مشترکین یک کمپین اختصاصی برای فعال کردن مجدد آن‌ها اجرا کنید. همچنین، می‌توانید بر روی مشترکین فعال تمرکز کنید و به صورت خاص تر هدف‌گذاری کنید. به عنوان مثال، ایمیلی راجع به حراج پیش رو برای آن‌ها می‌فرستید؛ کسانی که بر روی لینک کلیک می‌کنند را جزو دسته “مشترکین علاقه‌مند” به حساب آورید و کمپین ویژه‌ای برای آنها به  عنوان “خریدار حراج” راه‌اندازی کنید. در صورتی که از ابزارهای ایمیل‌مارکتینگ مثل  Mailchimpاستفاده کنید، این روش بسیار آسان است.

۴- موقعیت جغرافیایی

این روش برای کسب و کارهایی که کاربرانی از اقصا نقاط جهان دارند مناسب است. به عنوان یک مثال موفق، نرخ بازگشایی Litmus به دلیل ارسال اعلامیه‌های کنفرانس به صورت جداگانه برای هر منطقه جغرافیایی، ۴۶% افزایش داشته است. راه‌های مختلف زیادی برای تقسیم‌بندی بر اساس داده‌های جغرافیایی وجود دارد. برخی از این راه‌ها در زیر آورده شده است:

  • ایمیل‌های مبتنی بر زمان؛ ایمیل‌های خود را در زمان‌های بهینه برای مشتریان در مناطق مختلف زمانی ارسال کنید. ابزارهای ایمیل مارکتینگ، این گزینه را در اختیار شما می‌گذارند که ایمیل را در Time zone هر منطقه سر ساعت مشخصی ارسال کنید. برای مثال، شما انتخاب می‌کنید که ایمیل در ساعت ۹ صبح به دست کاربران برسد. ابزارها به صورت خودکار، ایمیل را برای کاربران هر کشور، در ساعت ۹ صبح همان کشور ارسال می‌کنند.
  • تبلیغات منطقه‌ای؛ ارسال ایمیل‌های متمرکز به مناسبت رویدادهای خاص در مناطق با فروشگاه‌های خاص. برندهایی که شعبه‌های مختلفی در شهرهای جهان دارند و می‌خواهند کمپین‌های مشخصی برای افزایش فروش هر شعبه در نظر بگیرند، با تقسیم‌بندی لیست براساس موقعیت جغرافیایی کار خود را تسهیل می‌کنند.
  • شخصی‌سازی مسیرهای سفر؛ جهت‌دهی به فروشگاه یا رویداد خاصی بر اساس موقعیت جغرافیایی مشترکین.
  • محل خرید مشتریان؛ ارسال خریداران خاص و همیشگی به فروشگاه مربوطه.
  • محتوای بر اساس منطقه خاص؛ برای جلب نظر مشترکین، در تیترها یا محتوای نوشته ایمیل خود از مکان‌های خاص نام ببرید.

 

معیارهای یک آژانس دیجیتال مارکتینگ خوب

  1. ساختار سازمانی شرکت

    ساختار سازمانی نشان‌دهنده نظم و چابکی واحدهای مختلف یک آژانس تبلیغات دیجیتال موفق است.

    یک آ‌ژانس دیجیتال مارکتینگ خوب، برای ارائه خدمات متنوع، باید دارای واحدهای زیر باشد:

    الف) واحد امور مشتریان

    واحد امور مشتریان به دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی مشتریان می‌پردازد. نحوه عملکرد این واحد از یک آژانس تبلیغاتی نشان‌دهنده میزان اهمیت مشتریان برای آن آژانس تبلیغاتی است.

    آژانس تبلیغاتی

    ب) واحد تحلیل دیتا و داده‌کاوی

    یک آژانس تبلیغاتی دیجیتال مطلوب، آژانسی است که بتواند تبلیغات شما را به افراد مرتبط و در مکان و زمان مناسب نمایش دهد. هدفمندی نمایش تبلیغات بر اساس رفتار افراد در گذشته بر عهده واحد تحلیل دیتای آژانس‌های تبلیغاتی است؛ بنابراین، می‌توان گفت هر چقدر این واحد قوی‌تر عمل کند و تبلیغات شما را هدفمندتر نمایش دهد، با صرف هزینه و وقت کمتر می‌توانید به تأثیرگذاری بیشتری دست یابید.

    توجه داشته باشید که ویژگی انتخاب هدفمند مخاطبان یکی از کلیدی‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ  نسبت به تبلیغات سنتی و آفلاین است. آژانس‌های خوب معمولاً ویژگی انتخاب هدفمند مخاطبان با مشخصه‌هایی مثل موقعیت جغرافیایی، دستگاه نمایش‌دهنده و … را در ابتدای ساخت کمپین در اختیار مشتریان قرار می‌دهند؛ اما بهترین آژانس‌های تبلیغاتی از داده‌های Real-time و هوش مصنوعی برای هدفمندی در لحظه استفاده می‌کنند. این کار در تخصص تیم‌های حرفه‌ای مسلط به یادگیری ماشین و داده‌کاوی است که آژانس‌های معدودی از آن برخوردار هستند.

    ج) واحد طراحی و گرافیک

    چیزی که در نهایت توسط آژانس‌های تبلیغاتی به مخاطبان شما نمایش داده می‌شود، محتوای خلاقانه شامل بنر، گیف و یا ویدئو است. تولید این محتواهای خلاقانه بر عهده تیم گرافیک یک آژانس تبلیغاتی است. هر چقدر تیم گرافیک بهتر بتواند از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف برای انتقال پیام تبلیغ شما به مخاطبانتان استفاده کند، تاثیرگذاری تبلیغ بر مخاطبانتان بیشتر خواهد بود.

    آژانس تبلیغاتی

    د) واحد زیرساخت و سرور

    یک آژانس تبلیغاتی خوب باید بتواند محتواهای تبلیغاتی شما مانند بنر، گیف یا ویدئو را به‌سرعت بارگذاری‌ کند و آن‌ها را در کمترین زمان ممکن به مخاطبانتان نمایش دهد. چرا که کمترین تأخیر در نمایش تبلیغات می‌تواند باعث نارضایتی مخاطبان شما و بی‌توجهی آنان به تبلیغتان شود.

    وظیفه تیم زیرساخت و سرور یک آژانس تبلیغاتی این است که اولاً محتواهای تبلیغاتی شما را در کمترین زمان ممکن بارگذاری کنند و ثانیاً سرورها را آن‌قدر خوب مدیریت کنند که حتی در صورت بروز مشکل در یکی از قسمت‌های زیرساخت کشور، خللی در نمایش تبلیغات شما به مخاطبانتان ایجاد نشود.

    آژانس تبلیغاتی

    ه) واحد استراژی برند و کمپین

    اگر انجام صحیح امور کمپین، پیگیری دائمی نتایج آن و بهینه‌سازی مداوم کمپین‌ها برای شما مهم است، باید آژانس‌های تبلیغاتی را انتخاب کنید که برای شما یک مدیر کمپین (Campaign Manager) اختصاصی تعیین می‌کنند. در صورت بروز مشکل در کمپین‌تبلیغاتی، مدیر کمپین به‌سرعت آن را پیگیری کرده و اقدامات لازم در جهت رفع مشکل را انجام می‌دهد. گزارش‌دهی مرتب از وضعیت کمپین و بهینه‌سازی رسانه‌ها برای تضمین تحقق هدف شما در انتهای کمپین از جمله محاسن استفاده از مدیر کمپین اختصاصی است.

    ی) واحد خلاقیت

    اگر شما هیچ‌گونه اطلاعاتی در زمینه بازاریابی ندارید، باید یک آژانس تبلیغاتی انتخاب کنید که یک تیم خلاقیت داشته باشد. تیم خلاقیت  ایده‌هایی خلاقانه برای بهبود برندتان به شما ارائه می‌دهد.

    ارائه طرح‌های جامع برای تبلیغات در کانال‌های مختلف دیجیتال، ایده‌پردازی برای ساخت ویدئوی تبلیغاتی، کمک در انتخاب کپی‌رایتینگ مناسب یک کمپین، معرفی و همراهی در انتخاب متناسب‌ترین استودیوی ساخت ویدئوها و … از جمله خدمات ارائه‌شده در واحد خلاقیت است.

  2. تیم و نیروهای اصلی

    از آنجایی‌ که هدف آژانس بازاریابی دیجیتال، ارائه‌ خدمت است و این خدمات توسط افراد (تیم اصلی) ارائه می‌گردد، رزومه و سوابق کارکنان می‌تواند تعیین‌کننده عملکرد آن باشد. رزومه و سوابق کارکنان یک آژانس شامل تحصیلات، تخصص، سوابق کاری و مدت زمان همکاری آن‌ها می باشد. معمولاً این اطلاعات را می‌توان از طریق بررسی پروفایل لینکدین و یا سایت‌های شخصی اعضای تیم به دست آورد.

  3. تنوع و تعداد مشتری

     شما باید با بررسی مواردی نظیر تنوع مشتری‌ها در صنایع مختلف، تعداد مشتری‌ها، وفاداری مشتری‌ها (زمان ممتدی که به یک مشتری سرویس داده شده است) و تنوع سرویس‌هایی که به مشتریان ارائه شده است، از عملکرد یک آژانس تبلیغاتی آگاه شوید.

    آژانس تبلیغاتی

  4. بیلینگ (گردش مالی) درآمد و اندازه یک آژانس بازاریابی دیجیتال

    این مورد می‌تواند معرف قدرت و سایز یک مجوعه باشد. از آنجایی‌ که صحبت از درآمد در بازار ایران کمی پیچیده است، می‌توان این بخش را به‌صورت چهارگزینه‌ای و حدودی در چهار بازه مورد سنجش قرار داد.

    توجه کنید که در ارائه خدمات و سرویس، الزاماً همیشه بزرگ‌تر بودن، به معنای بهتر بودن نیست. از آنجا که تولید و مصرف خدمات باید هم‌زمان با هم اتفاق بیافتند؛ معیارهای زیاد دیگری را باید در کنار این بخش مورد سنجش قرار داد.