دنیای بازاریابی دیجیتال

آموزش مهارت های دیجیتال مارکتینگ

دنیای بازاریابی دیجیتال

آموزش مهارت های دیجیتال مارکتینگ

ایجاد اکانت در دیتااستودیو و ساخت یک گزارش خالی

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) چیست ؟

گوگل دیتا استودیو به شما اجازه می‌دهد که داشبوردهای کاربردی و زیبایی برای داده‌های(Data) کاربران از وبسایت خود بسازید و مهمتر از آن ارزیابی های مختلف و مفیدی داشته باشید. در گذشته داشبوردها به وسیله داشبوردهای آماده ی گوگل آنالیتکس قابل بازیابی و تحلیل بود و یا از گزارشات ابزارهای تکنولوژیک استفاده می کردند. این موضوع باعث میشد که کاربران از ابزارهای تحلیلی مختلفی استفاده کنند تا بتوانند KPI های خود را بررسی کنند و این امر برای کاربران سختی دو چندان داشت.

کاربرد گوگل دیتا استودیو در تحلیل

دیتا استودیوی گوگل این امکان را  می دهد که بتوانید داشبوردهای دلخواه خود را بسازید، این در صورتی است که  داده‌‌ها هم از منابع متعدد خروجی می‌گیرند. شما می‌توانید داده ها را از گوگل آنالیتکس، گوگل اد وردز، وبمسترگوگل یا Google search console و حتی از سرویس های دیگری مثل Bing Ads, Facebook Ads, Linkedin, Twitter و غیره استخراج کنید. این‌ها به عنوان ارتباط دهنده (Connector) در نظر گرفته می‌شوند.


رای آموزش این موضوع، ما قصد داریم بررسی اجمالی از وب سایت و داشبورد سئو دیتا استودیو را بسازیم. برای این داشبورد، ما دو ارتباط‌‌‌ دهنده برای دیتا استودیو استفاده میکنیم.

  1. گوگل آنالیتیکس
  2. گوگل سرچ کنسول(وبمستر گوگل)

این آموزش به ۷ مرحله تقسیم می‌شود تا دیتا استودیویی مثل دیتا استودیو زیر ساخته شود.

پنل دیتا استودیو

مرحله ۱: ایجاد اکانت در دیتااستودیو و ساخت یک گزارش خالی

وارد سایت  دیتااستودیو می شویم و با اکانتی که می خواهید داشبورد گوگل انالیتکس و گوگل سرچ کنسول را بسازید، sign in کنید.

لاگین در صفحه

زمانیکه sign in شدید می‌توانید اولین گزارش خالی خود را بسازید. برای این منظور به سادگی می توانید بر “+” کلیک کنید تا قالب گزارش خالی (Blank Report) باز شود. البته گزارش‌های پیش ساخته دیگری نیز وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. اما ما در این بلاگ اموزشی نحوه ساخت یک گزارش خالی را بررسی میکنیم.

ادامه مراحل دیتااستودیو گوگل و راه اندازی داشبورد را در بلاگ دنبال کنید

ریتارگتینگ چیست و چگونه عمل میکند؟

ریتارگتینگ یا هدف گیری مجدد چیست؟

ریتاررگتینگ یا هدف گیری مجدد به گونه ای از بازاریابی گفته می‌شود که در آن، شما کاربرانی که در گذشته از وبسایت شما بازدید کرده‌اند را با انواع تبلیغات آنلاین در سراسر صفحات وب هدف‌گیری می‌کنید.

طبق آمار در اکثر وبسایت‌ها تنها ۱ تا ۲ درصد از کاربران در اولین بازدید از وبسایت خرید کرده یا در وبسایت ثبت‌نام می‌کنند. ریتارگتینگ ابزاریست که به شرکت‌ها و وبسایت‌ها کمک کرده تا به ۹۸ درصد باقی مانده از کاربران که در همان بازدید اول خرید یا ثبت‌نامی انجام نداده‌اند دست یابند.

 تفاوت ریتارگتینگ با سایر تبلیغات بنری آنلاین چیست؟

در ریتارگتینگ شما تنها کاربرانی را هدف گیری می‌کنید که در گذشته از وبسایت شما بازدید کرده و آشنایی اولیه با برند شما را کسب کرده اند. در ریتارگتینگ شما می‌توانید انتخاب کنید که تنها کاربرانی که به بخش خاصی از سایت شما رفته یا به طور کلی از وبسایت شما بازدید کرده‌اند هدف گیری مجدد شوند، در هر صورت به شما ضمانت داده می‌شود که شما تنها بابت کاربرانی پول می‌پردازید که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده‌اند.
در تبلیغات آنلاین معمولی و رایج شما باید تبلیغات خود را برای هدف گیری افرادی که در سطح اولیه قیف خرید شما قرار می‌گیرند انجام دهید، زیرا در این نوع از تبلیغات، تبلیغ شما به تمامی افرادی که حتی وبسایت شما را ندیده‌‌اند نمایش داده می‌شود. در این نوع تبلیغات شما باید به معرفی شرکت خود، جلب اعتماد، به طور موثری برندینگ و کارهایی از این دست بپردازید.

ریتارگتینگ چیست

در ریتارگتینگ چگونه مخاطبان رهگیری میشوند؟

ریتارگتینگ یک تکنولوژی بر اساس کوکی (cookie) است که از یک کد جاوا اسکریپت برای دنبال کردن کاربران شما در تمامی فضای وب به صورت ناشناس استفاده می‌کند.

روش کار ریتارگتینگ به این شکل است که شما کد ساده و کوچکی که معمولا به نام پیکسل یا SDK شناخته می شود را در بخش خاصی از سایت یا در تمامی صفحات سایت خود قرار می‌دهید. SDK یا پیکسل برای کاربران وبسایت شما غیر قابل مشاهده بوده و مهم تر از همه اینکه بر روی عملکرد وبسایت شما تاثیری نمی گذارد. هر مرتبه که یک کاربر جدید به بخشی از وبسایت شما که در آن پیکسل یا SDK را پیاده سازی کرده اید بیاید، این کد یک کوکی بر browser کاربر مورد نظر را میگذارد و آن کاربر را به فضایی که به آن “مخاطبین”  گفته میشود اضافه میکند.  بعد از این هر بار که این کاربر نشان شده در فضای وب فعالیت کند، این کوکی بهشرکت تبلیغاتی که با شما همکاری می‌کند این اجازه را می‌دهد که وی را شناسایی کرده و تبلیغات مورد نظر شما را به آن کاربر نشان دهد و این اطمینان حاصل می‌شود که تبلیغات شما تنها به کاربرانی نمایش داده می‌شود که قبلا از وبسایت شما بازدید کرده اند. تعداد کاربران سایت شما تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت کمپین های ریتارگتینگ شما دارد. حتی اگر آمادگی برای شروع یک کمپین ریتارگتینگ را ندارید، من به شما شدیدا توصیه می کنم که شروع به ساختن “مخاطبین” خود کنید، چون با توجه به ضرب المثل معروف ما ایرانی ها ” هرچی پول بدی آش میخوری! “، زمانی که بخواهید کمپین خود را ران کنید، تعداد بیشتری کاربر هدف گرفته دارید و درنتیجه نتیجه بهتری میگیرید و کمپین موثر تری خواهید داشت.